|
|
R. D. Hughes, Oratio,
Verbum, Sermo and "Les paraules de sa pensa": Internal Discourse in
Ramon Llull (1271/1272-1290), its Sources, Implications and
Applications.
Studia
Lulliana 57 (2017) 3-61.
Paraules clau Discurs interior,
pregària, veritat, verbum cordis, oratio,
cogitatio, logos endiathetos i prophorikos
Key words Internal discourse,
prayer, truth, verbum cordis, oratio, cogitatio, logos endiathetos
and prophorikos
Resum En una època en què les
companyies tecnològiques parlen d’«interfícies de parla silent» penso
que és especialment important mirar cap enrere i recuperar el que deien
els medievals a propòsit del «discurs interior» i del poder significatiu
dels conceptes. En aquesta línia, l’Art de Ramon Llull, sense deixar de
ser «art de conversió» basada en l’argumentació dialèctica i una eina
per unir totes les branques del saber en un de principis fonamentals, és
una «art de contemplació», nascuda de la pregària i del discurs interior
als nivells més elevats de l’intel·lecte, com a mínim en la seva primera
fase (i. e. abans de 1290). L’Art és, en aquest sentit, la interfície
tecnològica que permet de codificar i transmetre el discurs interior. A
través del repàs dels possibles precedents (incloent-hi Aristòtil, sant
Anselm, sant Augustí, Boeci, Hugh de Sant Víctor, Ireneu de Lió, sant
Joan Damascè, sant Màxim el Confessor, Pere Hispà, Priscià, sant Tomàs
d’Aquino i Guillem de Sherwood), i també dels continuadors (com ara
Guilem d’Ockham i Erasme de Rotterdam), intento de construir una
topografia literària per tal de situar les afirmacions de Llull sobre el
motiu del discurs interior i de copsar com aquest, en la seva preeminent
forma angèlica, va contribuir a afaiçonar la seva convicció de la
superioritat del pensament amb relació a la paraula parlada i escrita,
una posició que podria suggerir la presència d’elements conceptualistes
dins del realisme que se li sol reconèixer.
Abstract At a time when
technology companies are talking about «silent speech interfaces», it is
particularly important, I believe, to look back at what the medievals
said about «internal discourse» and the significatory power of
concepts. In this vein, then, as much as being an «art of conversion»
via dialectical argumentation and a means whereby to unite all branches
of knowledge under a set of ultimate principles, Ramon Llull’s Art is an
«art of contemplation», born of prayer and internal discourse at the
highest levels of intellect, not least in the first phase thereof (i. e.
before 1290). His Art is, therefore, the technological interface whereby
internal discourse can be encoded and transmitted. By examining
potential antecedents (including Aristotle, St Anselm, St Augustine,
Boethius, Hugh of St Victor, St Irenaeus of Lyon, St John of Damascus,
St Maximus the Confessor, Peter of Spain, Priscian, St Thomas Aquinas
and William of Sherwood), as well as consequents (such as William of
Ockham and Erasmus of Rotterdam), I attempt to construct a literary
topography wherein to situate the statements made by Llull on the topic
of internal discourse and whereby to understand how the latter, in its
pre-eminent angelic form, helped to shape his thinking about the
superiority of thought over the spoken and written word, a position
which might suggest the presence of conceptualist elements within the
realism for which he is well-known.
Per accedir a tota la col·lecció de
la revista visitau l'adreça
<http://studia lulliana.uib.cat>
|
|
|